Frågor och Svar - Kör Nu Trafikskola - Trafikskola i Högsbo Mölndal Kungsbacka

q&a

Frågor och svar

• q:Hur ansöker jag om körkortstillstånd?

a: Du ansöker om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. Ansökan kan göras online på Transportstyrelsens hemsida eller via pappersblankett som du skickar in per post.
    Ansök här hos Transportstyrelsen!

• q:Hur många körlektioner behöver jag?

a: Antalet körlektioner som behövs varierar från person till person. Det beror på dina förkunskaper och hur snabbt du lär dig att köra.

• q:Hur anmäler jag mig till introduktionsutbildning/handledarkurs?

a: För att anmäla dig till introduktionsutbildning eller handledarkurs kan du boka direkt på vår hemsida eller kontakta oss via telefon.

Boka introduktionskurs

• q:Kan jag börja hos er utan tidigare erfarenheter?

a: Ja, du kan börja hos oss utan tidigare erfarenheter. Vi har körkortsutbildningar både för nybörjare och för de som har kört bil tidigare.

• q:Vilka språk utbildar ni på?

a: Vi utbildar på Svenska, Engelska, Kurdiska, Arabiska och Turkiska.

• q:Får man välja lärare att köra med?

a: Ja, du kan välja vilken lärare du vill köra med om läraren är tillgänglig vid de tiderna som passar dig.

• q:Vad innebär riskutbildningarna?

a: Riskutbildningarna är obligatoriska moment som körkortstagare behöver utföra innan det skriftliga kunskapsprovet och uppkörningen. Riskutbildning del 1 är en teoretisk utbildning i sal i grupp på 3 timmar och kräver inga förkunskaper. Riskutbildning del 2 är en praktisk utbildning som innehåller övning på olika vägförhållanden och du följer de direktiv som ges av lärarna.

• q:Varför ska man göra testlektion?

a: Testlektionen för bil ger dig möjlighet att prova på bilkörning och se om trafikskolan passar dig. Du kan också få en bedömning av dina kunskaper och behov, vilket hjälper oss att skräddarsy ett utbildningspaket som passar dina behov.
    Boka testlektion

Go To Top